Fysisk aktivitet och migrän

Fysisk aktivitet och migrän

Vi (Göteborgs Universitet) har precis publicerat en artikel där vi visar att en bra fysisk kondition i tonåren minskar risken att drabbas av migrän sen i livet. Tänkte därför skriva lite om sambandet mellan fysisk aktivitet och migrän och vad forskningen säger i nuläget.

Migrän är något som drabbar väldigt många och studier visar att personer med migrän rör sig mindre och har sämre fysisk kondition. Migrän ökar även risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Att personer med migrän rör mindre på sig beror förmodligen på att fysisk aktivitet ibland faktiskt kan utlösa migränanfall, även om det inte är så väldigt vanligt. Men, många tror att det är så och vågar därför inte rör på sig.

Vilket är synd, för forskningen tyder på att en högre fysisk aktivitet är kopplat till:

  • färre antal migränanfall
  • minskad intensitet i anfallen
  • minskad smärta
  • kortare migränanfall

Varför det är så här vet man inte i nuläget men det finns några teorier. En teori involverar endorfiner som ökar vid fysisk aktivitet. Dessa är även smärtlindrande, ni har säkert hört om ”kroppens egna morfin”.

Ett exempel på en studie är då kvinnor med migrän fick ett träningsprogram på 6 veckor. Dom tränade då ca 45 minuter, 3 ggr i veckan på ca 70% av maximal puls. Man såg då att nivåerna av endorfiner hade dubblerats under dessa sex veckor och kvinnorna hade halverat antalet migränanfall per vecka.

En annan teori är att motion ökar ett ämne som heter BDNF (brain-derived neurotrophic factor) som är ett ”super-ämne” för hjärnan och främjar tillväxt och reparation i hjärnan och stärker hjärnan genom att förbättra dess formbarhet. Men, det är bara teorier just nu.

Förmodligen så är konditionsträning i form av cykling och snabb gång att föredra framför ren styrketräning och det är viktigt med uppvärmning för att minska risken att trigga igång ett migränanfall. Men, det krävs mer forskning kring exakt utformning av träningsprogram och vad som ger de bästa effekterna.

Sammanfattningsvis kan man säga att motionsprogram verkar lovande som en extra behandling vid migrän. Det finns läkemedel mot migrän men många av dom ger biverkningar så motion kan vara ett bra komplement. Motion påverkar inte bara migränen i sig utan även generell hälsa och livskvalitet!

/Jenny Nyberg

Läs mer:

Cardiovascular fitness and risk of migraine: a large, prospective population-based study of Swedish young adult men. Nyberg J, Gustavsson S, Linde M, Åberg ND, Rohmann JL, Åberg M, Kurth T, Waern M, Kuhn GH. BMJ Open. 2019 Aug 30;9(8):e029147.

The association between migraine and physical exercise. Amin FM, Aristeidou S, Baraldi C, Czapinska-Ciepiela EK, Ariadni DD, Di Lenola D, Fenech C, Kampouris K, Karagiorgis G, Braschinsky M, Linde M; European Headache Federation School of Advanced Studies (EHF-SAS). J Headache Pain. 2018 Sep 10;19(1):83.

Lämna ett svar

Stäng meny